lördag 1 september 2012

Grymt bra - det är bara förnamnet!

Jag var på bio i tisdags. Rent generellt ställer jag mig särskilt positiv till biobesök på tisdagar. Tisdag är helt klart en dag som kan behöva lite hjälp på traven och då känns ett biobesök som ett mycket bra alternativ. Jag gick och såg den franska komedin Det är bara förnamnet. Jag hade inga särskilda förväntningar på filmen hade läst att det handlade ett par som avslöjade sitt ofödde barns namn för sina släktingar och att det skapade konflikt, typ. Låter sådär kul.

Filmen var mycket mer än så. Det är en film i ett snabbt tempo med en ofta hetsig dialog som ofta driver med fördomar och stereotyper. Även karaktärerna i filmen är stereotyper, den intellektuelle pretentiösa som alltid bär manchester, vilket ju alla intellektuella gör. Den bankanställde som tjänar mycket pengar som har en dyr bil och är ytlig, den uppoffrande modern etc

Det som kommer ut av det här är en mycket underhållande, bitvis hysterisk film som får en att skratta högt i biosalongen. Precis när man trott sig räkna ut vart det bär hän tar handlingen en ny vändning. Det är ingen typisk feelgood film men attans vad glad man blir av att se något så här underhållande. Filmen är till sitt upplägg inte helt olik Carnage även om jag måste säga att det är frasmännen som drar det längsta strået den här gången.

Passar: den som vill skratta
Kan ses: med kompisar, pojkvän/flickvän eller mamma (innehåller inga pinsamma scener)
Aha upplevelse: fransmän har humor


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar